با چه چیزی و چگونه خانه را نظافت کنیم؟

این سوالی است که به صورت مکرر از ما می‌پرسند: چگونه خانه خود را تمیز کنیم؟ بالاخره تصمیم گرفتم مقاله ای با عنوان این سوال بنیسم و در رابطه با نکات خانه داری و نکات اساسی نظافت منزل صحبت کنم.

من عاشق ترفند های کوچک (مثل راهنمای تمیز کردن سر دوش حمام) و دستورالعمل هایی برای ساخت تمیز کننده هایی برای نظافت منزل و راه هایی برای مقابله با کثیفی هستم پس تمرکز بر روی نکات کلیدی نظافت بسیار مهم است.

با فرا رسیدن تابستان و تعطیل شدن مدارس، فرزندان‌مان بیشتر زمان را در خانه می‌مانند، به همین دلیل خانه زودتر کثیف و نامرتب می شود و این نکته که ما دست روی دست نگذاریم بسیار مهم است. از حوله های ورزشی گرفته تا ظرف های غذا همه چیز در یک چشم به هم زدن نامرتب می شود و ما باید در این میان برای تمیز کردن وسایل خانه کار بیشتری صورت دهیم.

مقاله ای که برای شما دوستان آماده کرده ام بسیار کاربردی است و نکات ذکر شده در این مقاله می‌توانند برای خانم‌های خانه بسیار کمک کننده باشند، البته این نکات را می‌توانند به آقایان خانه هم آموزش دهند!

ممکن است برخی از این ترفندهای ارائه شده کاملا مبرهن باشند اما ارزش ذکر کردن را دارند.

ما قبلا درباره راهنمای نظافت منزل صحبت کرده ایم. اما به دلیل اینکه تمامی این نکات، مورد علاقه ی من هستند و در امور خانه داری بسیار کاربردی و کارآمد هستند، قصد دارم تا دوباره به آنها بپردازیم. با خواندن این مقاله خودتان را برای موفقیت آماده کنید. با ما تا انتهای مقاله همراه شوید.

از چه مواد شوینده و وسایلی برای نظافت منزل استفاده کنیم؟

من پیشنهاد می کنم که مواد شوینده ی خانگی خود را در بخشی از منزل‌تان نگهداری کنید که قابل دسترسی باشند. علت این امر این است که در این صورت دسترسی و استفاده از آنها راحت تر خواهد بود. هم چنین لوازم و مواد شوینده ی کاربردی و محدودی داشته باشید تا هنگام استفاده از آنها، گیج نشوید. برخی از شوینده های چند منظوره وجود دارند که به راحتی روی میز، پنجره ها، روی اجاق گاز و حتی کف پوش ها را تمیز می کنند.

شوینده ها را دور از دسترس کودکان قرار دهید.

شوینده های حمام را زیر سینک حمام و شوینده های آشپزخانه را زیر سینک آشپزخانه نگهداری کنید.

وسیله های پاک کننده ای که 99% نیاز های روزمره من برای تمیز کردن خانه را برطرف می کند به شرح زیر هستند:

  • گردگیر
  • پاک کننده ی همه کاره (من ترکیبی از آب مقطر 3 و 2 قطره مایع ظرف شویی، سرکه، روغن درخت چای می سازم و برای سطوحی مانند کف پوش، شیشه ها، میز و … استفاده می کنم.)
  • چند تکه پارچه برای پاک کردن سطوح مختلف (یکی برای شیشه ها، یکی برای زمین و…)
  • جاروبرقی
  • تی

وسایل نظافت برای سرویس بهداشتی

  • سطلی برای نگهداری از پاک کننده های سرویس بهداشتی
  • فرچه توالت
  • پارچه ای برای پاک کردن زمین
  • شوینده ی حمام مخصوص برس زبر زمین شور

من سالهاست که از تمیز کننده های چند منظوره استفاده می کنم، و وقتی تمیز کردن اتاق ها قرار است طول بکشد و مدت زیادی را برای این کار باید صرف کنم، بسیار عالی عمل می‌کند. من همچنین توصیه می‌کنم در هر طبقه از خانه تی و جارو را داشته باشید و تمیز کننده های تخصصی که زیاد از آنها استفاده نمی‌شود را در جایی دور از محل رفت و آمد قرار دهیم.  (من خودم آنها را را در اتاق شست و شو و کنار لباسشویی نگه داری می کنم.)

با حذف بسیاری از موارد اضافی، خانواده ام از من سوالات کمتری می‌پرسند و سریعتر می‌توانند وسیله ای  را که برای انجام کاری لازم دارند، پیدا کنند.

 

کد های رنگی برای دستمال های نظافت استفاده کنید.

ما تقریبا برای تمیز کردن همه چیز از دستمال های میکروفایبر استفاده می‌کنیم و برای جلوگیری از ورود میکروب های حمام به آشپزخانه، من برای دستمال تمیز کننده ی هر فضا یک رنگ مخصوص را اختصاص داده ام. دستمال سبز در آشپزخانه استفاده می شود و دستمال آبی به حمام اختصاص دارد (یا برای جاهای کثیف تر دیگر). من همچنین تعدادی دستمال صورتی برای حیوانات خانگی خود در نزدیکی محل تغذیه آنها گذاشته ام. یه یاد داشتن این رنگ ها برای همه ما به اندازه کافی آسان است و مناطق مشخصی برای یافتن آنها وجود دارد.

در پایان هر هفته، پارچه های حمام با سرپوش تی ها و ملافه های حمام شسته می شود، پارچه های مختص حیوان های خانگی با روکش محل خواب آنها و و حوله های حمام‌شان شسته می‌شود و پارچه های آشپزخانه و ظرفشویی با هم شسته می‌شوند. من همیشه این موارد را در چرخه بهداشتی ام رعایت می‌کنم.

جوش شیرین و مایع ظرف شویی می تواند تقریبا هر چیزی را تمیز کند.

ترکیب مایع ظرف شویی و جوش شیرین باعث می شود یک پاک کننده لکه واقعا بزرگ را بسازید که من از آن در تمیز کردن وسایل خانه، لباس، پارچه ها و … استفاده می کنم. از آنجا که روشن است، لازم نیست  در مورد تغییر رنگ و آسیب ناشی از آن نگران باشم (من همیشه با یک یا دو قطره کوچک و ترکیب آن با مقداری آب شروع می کنم که معمولا ترفندی کاربردی  است.) به نظر می رسد که جوش شیرین و مایع ظرف شویی پاک کننده ای قوی باشد و همچنین به جذب لکه / رنگ / رطوبت کمک کند.

برای آن دسته از کثیفی های سخت تر (قابلمه ها، تابه ها، ورقه های پخت و پز، اجاق گازو غیره …)، خیساندن آنها با جوش شیرین و صابون ظرفشویی و آب، نجات دهنده ی شما است. پس از پخت و پز من همیشه قابلمه ها ها و تابه های خود را با پودر صابون و جوش شیرین خیس می کنم و  زمانی که آماده شستن آنها هستم، با کمترین زحمتی تمیز می شوند.

به نظر می رسد که ترکیب جوش شیرین و صابون ظرفشویی، تمیز کننده ای نیرومند می باشد، و  از استفاده از این ترکیب در صورت لزوم سر باز نخواهم زد.

پاک کردن از بالا به سمت پایین

این قانون کلی برای هر تمیزکاری است همیشه ساده ترین و سریع ترین کار تمیز کردن از بالا به سمت پایین است. شستن و تمیز کردن شیشه؟ از بالای آن شروع کنید و با حرکات S مانند به سمت پایین حرکت کنید. برای تمیز کردن آشپزخانه، پیشخوان های آشپزخانه و میز ها را پاک کنید، سپس کف پوش ها را تی بکشید و جارو کنید. برای تمیز کردن حمام ابتدا آینه ها را تمیز کنید و سپس به سمت پایین بیایید و کار را با تمیز کردن پایه توالت تمام کنید.

تمیز کردن با دستمال های زبر

زمان هایی وجود دارد که من در واقع مردم را تشویق می کنم که از دستمال های خشن و زبر استفاده کنند، اما در بعضی موارد این جنس مناسب نیست. شستشوی برخی وسایل با پارچه زبر، باعث بروز نواقصی می شود و ممکن است سطوح کمتر تمیز به نظر برسد. همیشه بهتر است برای تمیز کردن کف، فولاد ضد زنگ، مبلمان چوبی و غیره … از دستمال های نه چندان زبر استفاده کنید. دستمال های پاک کننده باید زیبایی وسایل را افزایش دهد، نه اینکه با آن مبارزه کند.

ماشین ظرفشویی فقط برای ظروف نیست!

آیا می دانستید که چیزهای دیگری را می توان  با یک ماشین ظرفشویی تمیز کرد؟ چند نمونه از چیزهایی که من در ماشین ظرفشویی ام شستشو داده ام عبارتند از: وسایل سبک، مسواک ها، اسفنج ها، برس های اسکراب، اسباب بازی ها، ظروف صابون، کمربند، گلدان، کلاه بیسبال، و غیره …

البته، من این مورد را با هشدار و اخطار پیشنهاد می کنم، قفسه بالا معمولا برای چیزهایی است که شما نگران آن هستید بهتر است. از قرار دادن چیزهای بیش از حد با ارزش در ماشین ظرفشویی، همچنین از شستن هر چیزی که با چوب یا با یک فلز ظریف ساخته شده  است اجتناب کنید. برای جلوگیری از مسدود شدن مسیر خروجی ماشین ظرفشویی تان، وسایلی را که می خواهید درون آن قرار دهید را ابتدا آب بکشید.